Діяльність Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) ґрунтується а принципах верховенства права, законності.
Управління судової роботи та міжнародної правової допомоги Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) включає в себе наступні структурні підрозділи: Центральний відділ судової роботи, Відділ з питань міжнародного співробітництва, Відділ з питань забезпечення діяльності Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини, Сектор судової роботи у Вінницькій області, Сектор судової роботи у Житомирській області, Сектор судової роботи у Черкаській області, Сектор судової роботи у Хмельницькій області.
Центральний відділ судової роботи входить до системи Управління судової роботи та міжнародної правової допомоги Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), та реалізує державну правову політику по наступним напрямам:
- за дорученням Міністерства юстиції України забезпечення самопредставництва інтересів Кабінету Міністрів України, Міністерства юстиції України та їх посадових осіб в судах України;
- забезпечення самопредставництва інтересів держави в судах України, у випадках, передбачених законом;
- забезпечення звернення до суду з позовами про відшкодування збитків, завданих Державному бюджету України внаслідок виплати відшкодування за рішеннями Європейського суду з прав людини, та самопредставництва держави, Міністерства юстиції України у таких справах;
- за дорученням Міністерства юстиції України забезпечення самопредставництва інтересів заступника Міністра юстиції України Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини в судах України;
- за дорученням Міністерства юстиції України забезпечення самопредставництва інтересів посадових та службових осіб Міністерства юстиції України, як суб’єктів владних повноважень в судах України;
- за дорученням Міністерства юстиції України забезпечення самопредставництва інтересів членів Кабінету Міністрів України: Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри України (які не очолюють міністерства) та Міністр юстиції України, як суб’єкт владних повноважень в судах України;
- за дорученням Міністерства юстиції України забезпечення самопредставництва інтересів структурних підрозділів Міністерства юстиції України, комісій, інших органів, утворених при Міністерстві юстиції України в судах України;
- за дорученням Міністерства юстиції України забезпечення самопредставництва інтересів Державної пенітенціарної служби України в судах України;
- за дорученням Міністерства юстиції України забезпечення самопредставництва Міністерства юстиції України, як органу, якому надано право звертатися до суду в інтересах іноземних осіб під час розгляду справ у судах України у випадках, передбачених Конвенцією про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей, інших міжнародних договорів України про правову допомогу у цивільних та кримінальних справах у порядку, визначеному законодавством України;
- забезпечення самопредставництва інтересів Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) в судах України;
- забезпечення самопредставництва інтересів посадових та службових осіб Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), як суб’єктів владних повноважень в судах України;
- забезпечення представництва інтересів Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), його посадових осіб в органах, що здійснюють дисциплінарне провадження щодо судді, в межах повноважень Відділу;
- забезпечення представництва інтересів Міністерства юстиції України, Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), Кабінету Міністрів України та їх посадових осіб, держави у випадках, передбачених діючим законодавством, на стадії виконавчого провадження в межах компетенції Відділу;
- забезпечення представництва інтересів Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) під час досудового врегулювання спорів в межах компетенції Відділу.
Відділ міжнародного співробітництва Управління судової роботи та міжнародної правової допомоги Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) (далі – Відділ), забезпечує реалізацію міжнародних зобов’язань України відповідно до міжнародних конвенцій, договорів та двосторонніх угод у сфері цивільного, сімейного та кримінального права, що дозволяє ефективно співпрацювати з правовими системами інших країн.
Одним з найважливіших напрямків роботи відділу є забезпечення реалізації державної правової політики у сфері виконання міжнародних угод, договорів та конвенцій, учасницею яких є Україна. Відділ забезпечує якісне та своєчасне виконання положень міжнародних угод, договорів та конвенцій, таких як:
Конвенція про вручення за кордоном судових та позасудових документів у цивільних або комерційних справах 1965 року (Конвенція 1965 року): Конвенція 1965 року є наріжним каменем міжнародного цивільного процесу, оскільки забезпечує належне повідомлення сторін про судовий процес, навіть якщо вони знаходяться за кордоном. Вона встановлює чіткі та ефективні механізми для вручення документів, що сприяє справедливому та своєчасному розгляду справ. Відділ забезпечує виконання доручень щодо вручення документів, які надходять з іноземних судів, відповідно до положень цієї конвенції, що включає в себе процес отримання, організації вручення та оформлення відповідної документації.
Україна є учасницею кількох міжнародних договорів, що регулюють питання стягнення аліментів, зокрема Конвенції про стягнення аліментів за кордоном 1956 року та Конвенції про міжнародне стягнення аліментів на дітей та інших видів сімейного утримання 2007 року. Конвенція 1956 року, хоча й менш комплексна за Конвенцію 2007 року, продовжує діяти у відносинах з деякими країнами, які не є учасницями останньої. Обидві конвенції є життєво важливими для забезпечення виконання батьківських обов'язків щодо утримання дітей, навіть якщо батьки проживають в різних країнах. Вони встановлюють ефективний механізм для стягнення аліментів, спрощуючи та прискорюючи цей процес. Відділ надає правову допомогу, а саме консультації при підготовці необхідних документів.
Конвенція про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей 1980 року (Конвенція 1980 року): Конвенція 1980 року спрямована на забезпечення негайного повернення дітей до їх постійного місця проживання та захист від наслідків, щодо незаконного переміщення до інших країн або незаконного утримання. Міжнародне викрадення дітей є серйозним порушенням прав дитини, яке може мати довготривалі негативні наслідки.
Європейська конвенція про взаємну допомогу у кримінальних справах 1959 року – є важливим інструментом для міжнародного співробітництва у боротьбі зі злочинністю, яка регулює широкий спектр питань, пов'язаних з наданням взаємної правової допомоги у кримінальних справах, від обміну інформацією до проведення слідчих дій та видачі злочинців. У свою чергу, забезпечує виконання запитів про правову допомогу, що надходять від компетентних органів інших держав, відповідно до положень цієї конвенції та включає в себе організацію і проведення необхідних процесуальних дій, таких як допити свідків, вручення судових документів, обшуки, виїмка документів тощо.
Україна має розвинену систему міжнародних договорів, які регулюють правові відносини з іншими державами, забезпечуючи ефективний механізм взаємодії у сфері цивільного, сімейного та кримінального права. Важливим аспектом такої співпраці є безпосередні зносини між компетентними органами.
На прикладі договору між Україною та Республікою Польща про правову допомогу та правові відносини у цивільних і кримінальних справах, підписаного у 1993 році, можна простежити, як реалізуються ці зносини. Документ визначає, що обмін правовими запитами зазвичай здійснюється через центральні органи – Міністерство юстиції та Генеральну прокуратуру України, а з боку Польщі – Міністерство юстиції. Проте додатковою угодою передбачена можливість безпосередніх зносин між країнами, за якою відповідні установи юстиції з боку України – територіальні органи юстиції та зі сторони Польщі – голови окружних судів Республіки Польща можуть зноситися безпосередньо між собою, що значно спрощує та пришвидшує виконання правових процедур.
Після виконання запиту відповідні документи передаються запитуючій стороні безпосередньо. Якщо ж виконати запит неможливо, він повертається з поясненням причин невиконання. Такий підхід дозволяє швидко та ефективно вирішувати питання, пов’язані з врученням судових документів, отриманням доказів, допитами свідків та визнанням судових рішень між державами.
Завдяки таким безпосереднім зносинам громадяни України можуть розраховувати на значне спрощення правових процедур, пов’язаних із виконанням врученням судових документів, проведенням процесуальних дій, стягенням аліментів та іншими юридичними питаннями. Спрощений механізм взаємодії між компетентними органами дозволяє швидше виконувати запити без зайвих бюрократичних процедур та дипломатичних посередників.
Таким чином, міжнародна правова допомога є важливим інструментом для захисту прав громадян України за кордоном. Якщо вам потрібно вручити судові документи в іншій країні, стягнути аліменти з боржника, який знаходиться за кордоном або отримати правову допомогу у кримінальних справах, звертайтеся – ми допоможемо реалізувати ваші права через ефективні міжнародні механізми.
Загалом, діяльність Відділу міжнародного співробітництва Управління судової роботи та міжнародної правової допомоги Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) є багатогранною та спрямованою на забезпечення ефективного міжнародного співробітництва у сфері юстиції, захист прав громадян та виконання міжнародних зобов'язань України.
Ми прагнемо до того, щоб Україна була активним учасником міжнародного правового співробітництва та сприяла розвитку справедливого та ефективного правосуддя у світі.
Відділ з питань забезпечення діяльності Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини Управління судової роботи та міжнародної правової допомоги Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) здійснює роботу по наступним напрямам:
- виконання доручень Секретаріату Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини стосовно збору і вивчення фактів і доказів у конкретних справах, що стосуються заявлених порушень Україною положень Конвенції, посилання на які містяться у запитах Європейського суду з прав людини до Уповноваженого;
- експертиза нормативно-правових актів, що підлягають державній реєстрації, на відповідність положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі – Конвенція) та практиці Європейського суду з прав людини;
- контроль за діяльністю атестованих судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ і здійснюють свою діяльність на підставі свідоцтва Мін'юсту та внесені до державного Реєстру атестованих судових експертів, шляхом проведення планових перевірок та перевірок відповідності робочого місця;
- проведення роз’яснювальної роботи серед посадових осіб місцевих органів виконавчої влади, працівників суду і прокуратури, органів місцевого самоврядування про суть, призначення і зміст Конвенції та протоколів до неї, про особливості застосування Конвенції та практики Європейського суду з прав людини як джерела права та проведення індивідуальних консультації громадян з основних положень Конвенції і процедури подачі, прийняття і розгляду заяв Європейським судом з прав людини.
Звертаємо увагу, що за додатковою інформацією або у разі виникнення питань ви можете звернутися до нас за контактами, що вказані на сайті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ):
https://centraljust.gov.ua/structure/structure_pidrozdily/upravlinnya_sydovoi_roboty