15-10-202415:44

Процедура подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до органів юстиції

Державна реєстрація нормативно-правового акта - це не просто бюрократична процедура. Кожен нормативно-правовий акт, перед тим як бути офіційно зареєстрованим, проходить ретельну перевірку на відповідність основним правовим документам країни та міжнародним договорам.
Зокрема:
   Відповідність Конституції та законам України
   Дотримання Конвенції про захист прав людини 1950 року та протоколам до неї
   Перевірка на відповідність міжнародним договорам, які затвердила Верховна Рада
   Аналіз згідно з європейськими стандартами (acquis communautaire)
   Антикорупційна експертиза, щоб уникнути правових колізій та зловживань
  А ще враховується практика Європейського суду з прав людини, щоб кожен акт відповідав європейським правовим стандартам.
Якщо документ відповідає всім стандартам, акт отримує реєстраційний номер і потрапляє до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
Цей процес — це гарантія того, що правові акти України відповідають найвищим стандартам правосуддя та захисту прав людини.
Відтак, державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, які містять одну або більше норм, що зачіпають права, свободи, законні інтереси і стосуються обовʼязків громадян та юридичних осіб, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації, або мають міжвідомчий характер, тобто є обовʼязковими для інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб, що не належать до сфери управління субʼєкта нормотворення.
Ha державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими це субʼєктами нормотворення електронній (через системи електронної взаємодії органів виконавчої влади із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки) або в паперовій формі в порядку, визначеному Мінʼюстом, що містять норми права, маютьнеперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.
Якщо нормативно-правовий акт подається суб’єктом нормотворення на державну реєстрацію повторно після доопрацювання, а також якщо нормативно-правовий акт прийнято замість акта, у державній реєстрації якого відмовлено, у супровідному листі зазначається про дату і номер листа органу юстиції про повернення нормативно-правового акта без державної реєстрації для доопрацювання або відмову в державній реєстрації.
На державну реєстрацію не подаються акти:
* персонального характеру (про склад комісій, призначення на посаду і звільнення з неї, заохочення працівників тощо);
* дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про
затвердження положень, інструкцій та інших, що містять правові норми;
* оперативно-розпорядчого характеру (разові доручення);
* якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення вищестоящих органів;
* спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм;
* рекомендаційного, роз'яснювального та інформаційного характеру
(методичні рекомендації, роз'яснення, у тому числі податкові, тощо),
нормативно-технічні документи (національні та регіональні стандарти, технічні умови, будівельні норми і правила, тарифно-кваліфікаційні довідники, кодекси усталеної практики, форми звітності, у тому числі щодо державних статистичних
спостережень, адміністративних даних та інші).
У разі надходження акта, який не підлягає державній реєстрації, орган державної реєстрації протягом 5 робочих днів повертає його суб'єкту нормотворення з відповідним обґрунтуванням.