Принципово ЗАП запроваджує налаштованість на позитивне вирішення питання громадянина чи суб'єкта господарювання з урахуванням інтересів держави, суспільства, громади замість пошуку формальних причин для відмови:
* Якщо рішення позитивне, то ЗАП практично нічого не змінює.
* Якщо рішення негативне (відмова у заяві, покладання обовʼязку), то необхідно буде діяти за нормами ЗАП.
Закон стимулює не до формальних відмов, а до з'ясування інформації і допомоги особі виправити помилки.
Тобто ця взаємодія потрібна у випадку, коли ситуацію можна виправити.
Коли це неможливо, то треба принаймні розʼяснити причини негативного рішення і порядок оскарження.
Головне: залучати особу (взаємодіяти з нею) та пояснювати рішення держави стосовно особи у визначених сферах застосування закону.
З'являється право бути вислуханим:
- громадяни та бізнес зможуть надавати усні чи письмові пояснення своєї позиції органу, що приймає рішення.
"Бігати мають дані, а не люди” - органи влади не матимуть права вимагати від осіб довідки, якщо відповідні дані вже є в реєстрах.
"Жодних рішень про вас без вас": особа буде визначена як зацікавлена та візьме участь у прийнятті рішення.
Кожен держорган, у разі відмови, повинен чітко обгрунтувати своє рішення та пояснювати, як його можна оскаржити.
Причин йти до суду стане менше - з'явиться досудове оскарження: особа зможе звернутися до спеціально створеної комісії, залучити громадськість або звернутися до вищого органу.
Це більш швидкий і дешевий спосіб вирішення спорів.