Протягом І півріччя 2022 року Міністерством юстиції України було запроваджено низку новацій у частині вдосконалення процедури здійснення державної реєстрації нормативно-правових актів.
З метою оптимізації строків проведення державної реєстрації нормативно-правових актів Міністерством юстиції України розроблено та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 19 січня 2022 року № 33 «Про внесення зміни до пункту 11 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади», якою передбачено можливість здійснення державної реєстрації підзаконних нормативно-правових актів безпосередньо в день їх надходження до органу державної реєстрації. При цьому у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні передбачено можливість у невідкладних випадках, пов’язаних із введенням в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану, що потребують негайного прийняття рішення, суб’єктам нормотворення приймати відповідні нормативно-правові акти без необхідності отримання зовнішнього погодження таких актів із заінтересованими органами (постанова Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року № 172 «Про внесення зміни до пункту 13 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади»).
Разом з цим змінено механізм здійснення Міністерством юстиції України функції контролю за додержанням суб’єктами нормотворення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, за порушення якого встановлено адміністративну відповідальність (стаття 18841 Кодексу України про адміністративні правопорушення), шляхом використання при цьому різних механізмів реалізації цієї функції, в тому числі перевірок, та періодичності їх проведення (одноразово за зверненнями органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, юридичних та фізичних осіб, а також за ініціативи органів юстиції) – постанова Кабінету Міністрів України від 24 травня 2022 року № 619 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 р. № 731 і від 2 липня 2014 р. № 228» та новий Порядок здійснення контролю за додержанням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 19 січня 2012 року № 93/5, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19 січня 2012 року за № 67/20380.
І. Суб’єкт здійснення контролю
Абзацом третім пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» Міністерству юстиції України та його територіальним органам надано право здійснювати контроль за додержанням органами виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення, законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів та за його результатами і в разі потреби вимагати подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію або їх скасування, вносити пропозиції про усунення виявлених порушень і недоліків та притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях, а також інформувати Кабінет Міністрів України, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, засоби масової інформації.
Контроль за додержанням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів здійснюється:
Міністерством юстиції України – щодо актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення, а також інших органів, нормативно-правові акти яких відповідно до законодавства підлягають державній реєстрації, адміністрації морських портів України (державного підприємства «Адміністрація морських портів України»);
міжрегіональними управліннями Міністерства юстиції України – щодо актів органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, їх структурних підрозділів.
Основним завданням контролю є виявлення порушень законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів – це неподання, несвоєчасне подання для державної реєстрації нормативно-правових актів, які відповідно до законодавства підлягають державній реєстрації, направлення на виконання нормативно-правових актів, що не пройшли державної реєстрації та не опубліковані в установленому законом порядку, а також надіслання для виконання вказівок, роз’яснень у будь-якій формі.
Контроль за додержанням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів здійснюється органами юстиції за зверненнями органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, юридичних та фізичних осіб, а також за ініціативи органів юстиції.
Орган юстиції у випадку здійснення зазначеного контролю з власної ініціативи або протягом трьох робочих днів з дня надходження звернення від органів та/або осіб, зазначених у абзаці другому цього розділу, письмово звертається до суб’єкта перевірки щодо надання належним чином завіреної в установленому законодавством порядку копії документа, який є об’єктом перевірки, для здійснення контролю за додержанням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів. Суб’єкт перевірки зобов’язаний надати в строк, установлений у зверненні органу юстиції, завірену копію цього документа.
Орган юстиції протягом 5 робочих днів з дня надходження завіреної в установленому законодавством порядку копії такого документа перевіряє його на відповідність вимогам, які встановлено у пунктах 2, 3 та 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731, та про результати перевірки в цей же строк повідомляє суб’єкта перевірки та ініціатора звернення (за наявності).
Відповідно до пункту 2 наказу Міністерства юстиції України від 19 січня 2012 року № 93/5 «Про затвердження Порядку здійснення контролю за додержанням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів» міністерствам, іншим органам виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення, а також іншим органам, нормативно-правові акти яких відповідно до законодавства підлягають державній реєстрації, надсилати щомісяця (до 5 числа місяця, наступного за звітним) листом за підписом керівника або особи, яка виконує його обов’язки, до Міністерства юстиції України та його міжрегіональних управлінь для здійснення контролю за додержанням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів переліки актів, прийнятих протягом місяця (крім актів персонального характеру та актів, що містять інформацію з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом), складені з дотриманням хронологічного порядку, із зазначенням назви виду розпорядчого документа, його дати, реєстраційного індексу, заголовка та короткого змісту.
ІІІ. Наслідки виявлення порушень законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів
У разі виявлення за результатами зазначеної перевірки факту вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено статтею 188-41 Кодексу України про адміністративні правопорушення, орган юстиції в межах строку, зазначеного в абзаці четвертому розділу ІІ цієї методичної рекомендації, повідомляє про це керівника суб’єкта перевірки листом за підписом керівника органу юстиції (особи, яка виконує його обов’язки), в якому з відповідним обґрунтуванням наводиться виявлене порушення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, та вимагає скасування такого документа, який прийнято суб’єктом перевірки з порушенням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів.
Такий лист вручається за місцезнаходженням суб’єкта перевірки особисто керівнику цього суб’єкта перевірки (особі, що виконує його обов’язки), в присутності якого уповноваженою посадовою особою органу юстиції складається протокол про адміністративне правопорушення за порушення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 19 грудня 2011 року № 3539/5 «Про затвердження Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2011 року за № 1465/20203.
Суб’єкт перевірки протягом 5 робочих днів з дня отримання такого листа зобов’язаний скасувати зазначений в ньому документ, як такий, що прийнято суб’єктом перевірки з порушенням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів.
У разі невиконання суб’єктом перевірки вимог, зазначених в такому листі, орган юстиції протягом 10 робочих днів з дня його вручення керівнику суб’єкта перевірки (особі, що виконує його обов’язки):
розміщує на своєму вебсайті інформацію про те, що такий документ не набрав чинності в установленому законодавством про державну реєстрацію нормативно-правових актів порядку, оскільки був прийнятий суб’єктом перевірки з порушенням цього законодавства;
готує проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України про скасування нормативно-правового акта, як такого, що прийнято суб’єктом перевірки з порушенням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів.