Порядок скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру, затверджений наказом Міністерства юстиції України 31 липня 2000 року № 32/5, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 липня 2000 року за № 458/4679 (далі – Порядок) та Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 (далі – Положення) визначає процедуру скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади (далі - скасування рішення про державну реєстрацію), дату виключення з державного реєстру нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади (далі - державний реєстр) нормативно-правового акта, рішення про державну реєстрацію якого скасовано, опублікування рішення про скасування державної реєстрації, оскарження скасування рішення про державну реєстрацію.
Підставами для скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта є:
виявлення обставин, що не були відомі органу державної реєстрації під час реєстрації нормативно-правового акта;
набрання законної сили судовим рішенням про визнання нормативно-правового акта протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині;
одержання повідомлення від спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань реалізації державної регуляторної політики про виявлення будь-якої обставини, визначеної у частині першій статті 25 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон), або припинення дії регуляторного нормативно-правового акта або окремих його положень відповідно до статті 28 цього Закону;
висновок Секретаріату Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини Міністерства юстиції України, міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України про невідповідність нормативно-правового акта Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколам до неї та практиці Європейського суду з прав людини;
виявлення порушень або недотримання вимог пунктів абзацу чотирнадцятого пункту 13, пункту 16 Положення суб’єктом нормотворення;
подання органу державної реєстрації копії документа про скасування нормативно-правового акта, прийнятого суб’єктом нормотворення виключно без дотримання вимог законодавства з питань документування управлінської діяльності (зокрема правил нормопроєктувальної техніки);
інші обставини, що виникли після державної реєстрації нормативно-правового акта.
Скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта здійснює орган державної реєстрації, який здійснив державну реєстрацію цього акта.
У разі надходження до Міністерства юстиції України скарги на нормативно-правовий акт, зареєстрований територіальним органом Міністерства юстиції України, або в разі виявлення Міністерством юстиції України під час перевірки зареєстрованого територіальним органом Міністерства юстиції України нормативно-правового акта, що суперечить чинному законодавству, Міністерство юстиції України має право скасувати рішення про державну реєстрацію такого акта.
Скасування рішення про державну реєстрацію здійснюється незалежно від часу державної реєстрації нормативно-правового акта.
Орган державної реєстрації має право скасувати рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта (без дотримання процедури, наведеної вище), якщо під час перегляду виявлено, що цей акт видано суб’єктом нормотворення з порушенням законодавства, зокрема з перевищенням компетенції.
У разі неврахування суб’єктом нормотворення у відповідному нормативно-правовому акті висловлених органом державної реєстрації зауважень, орган державної реєстрації скасовує рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта.
Скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта
оформлюється наказом органу державної реєстрації, який готується на кожний нормативно-правовий акт окремо.
До наказу додається висновок про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта (далі – Висновок) з викладенням підстав скасування, який підписується:
Висновок обліковується органом державної реєстрації у журналі обліку скасування рішень про державну реєстрацію нормативно-правових актів за датою підписання наказу про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта, відповідно до чого йому присвоюється номер, який складається з двох частин.
Наприклад, 3/76, де
3 - порядковий номер, що починається з 1 січня кожного року,
76 - номер, що означає загальну кількість нормативно-правових актів, рішення про державну реєстрацію яких скасовано протягом усього періоду діяльності.
Повідомлення про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта разом із засвідченою в порядку, установленому законодавством з питань документування управлінської діяльності, копією наказу про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта наступного робочого дня надсилається відповідному суб’єкту нормотворення.
Таке повідомлення може бути надіслано суб’єкту через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Чинним законодавством України передбачено два способи оскарження рішення про скасування державної реєстрації нормативно-правого акта:
- звернення до Міністерства юстиції України;
- звернення до суду.
Суб’єкт нормотворення (його правонаступник чи інший суб’єкт, до якого перейшли нормотворчі повноваження з відповідних питань) має право протягом десяти календарних днів після отримання повідомлення про скасування рішення про його державну реєстрацію звернутися до Міністерства юстиції України.
Зазначена заява розглядається протягом десяти робочих днів.
Нормативно-правовий акт, рішення про державну реєстрацію якого скасовано, не є чинним з дня його виключення з державного реєстру, крім випадків визнання судом нормативно-правових актів протиправними (незаконними чи такими, що не відповідають правовому акту вищої юридичної сили) та нечинними повністю або в окремій його частині.
Після виключення нормативно-правового акта з державного реєстру наказ територіального органу Міністерства юстиції України оприлюднюється в місцевих засобах масової інформації.
Нормативно-правовий акт, виключений з державного реєстру, підлягає скасуванню суб’єктом нормотворення, протягом 5 днів з дня отримання повідомлення про виключення з державного реєстру.
Копія відповідного розпорядчого документа направляється до органу державної реєстрації протягом 2 днів з дня скасування нормативно-правового акта.
Важливо! Такий розпорядчий документ не повинен містити правових норм.
В свою чергу на територіальні органи Міністерства юстиції України покладено обов’язок повідомляти Міністерство юстиції про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів та виключення їх з державного реєстру протягом 3 днів з дня виключення (з наданням копій наказу та висновку).