Стосовно питання присвоєння адреси із реквізитом, передбаченим пунктом 10 частини четвертої статті 263 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Реквізит адреси, передбачений пунктом 10 частини четвертої статті 263 Закону, у подальшому також згадується як реквізит адреси «номер окремої частини об'єкта» відповідно до визначення, встановленого абзацом сьомим пункту другого Порядку присвоєння адрес об'єктам будівництва, об'єктам нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 липня 2021 р. № 690.
Під терміном «орган з присвоєння адрес» частиною шостою статті 263 «Закону визначено виконавчий орган сільської, селищної, міської та районної у місті ради, місцева державна адміністрація або районна у місті Києві державна адміністрація. Інших органів чи осіб, що мають право на присвоєння адрес, Законом не визначено.
Відповідно до положень частини четвертої статті 263 Закону, реквізит адреси, передбачений пунктом 10 частини четвертої цієї статті (тобто реквізит адреси «номер окремої частини об'єкта»), визначається замовником у проектній документації на будівництво об'єкта (на планах поверхів).
Виходячи з викладеного, Законом встановлено, де визначається реквізит адреси «окрема частина об'єкта». Проте статтею 263 Закону не визначено орган чи особу, уповноважену на присвоєння адреси із реквізитом «окрема частина об'єкта», та спосіб, яким здійснюється присвоєння такої адреси. Також необхідно зазначити, що відповідно до абзацу п'ятого частини б статті 263 Закону адреса вважається присвоєною з дня внесення до Реєстру будівельної діяльності інформації про її присвоєння.
Таким чином, зазначена невизначеність розв'язана положеннями пунктів 8, 9 та 10 Порядку присвоєння адрес об'єктам будівництва, об'єкта нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 липня 2021 р. № 690 (далі - Порядок) в межах, встановлених положеннями статті 263 Закону.
Таким чином, наразі для новозбудованих будівель адреси із реквізитом «номер окремої частини об'єкта» присвоюються органами з присвоєння адрес відповідно до визначеного замовником у проектній документації на будівництво об'єкта (на планах поверхів).
При цьому звертаємо увагу, що Законом не передбачено присвоєння адреси із реквізитом адреси «номер окремої частини об'єкта» для новозбудованих об'єктів на підставі будівельного паспорту будинків.
Щодо коректного формулювання рішення про присвоєння адреси.
При присвоєнні адреси будівлі, що має у своєму складі окремі частини об'єкта (квартири, приміщення тощо), у рішенні щодо присвоєння адреси має бути зазначено як реквізити адреси будинку, так і перелік його складових, яким присвоюється адреса.
Перелік визначених реквізитів має бути зазначений у рішенні про присвоєння адреси для подальшого внесення до Реєстру будівельної діяльності відповідно до частини шостої статті 263 Закону.
Таким чином, формулювання щодо присвоєння адреси має мати такий вигляд:
«присвоїти номер 46 новозбудованому багатоквартирному житловому будинку по вулиці Прямій у місті Н., із квартирами 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 1, 12, 13, 14, 15, 16, приміщеннями 101, 102, 203, 204, 205, 206, п/м 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,8»
або
«присвоїти адресу: місто Н., вулиця Пряма, будинок 46, квартири з 1 по 16, приміщення 101, 102, 203, 204, 205, 206, п/м з 1 по 8».
Вважаємо за допустиме як перелічення номерів через кому, так і використання скороченої форми запису «квартири номер з 1 по 96» для безперервної послідовності номерів.
Разом з тим, звертаємо увагу на вимоги пунктів 44, 45 та 46 Порядку. Так, у наведеному прикладі вбудовані приміщення розташовані на 1 та 2 поверхах, що має відображення у їх нумерації.
Щодо необхідності внесення змін до рішень щодо присвоєння адрес закінченим будівництвом будівлям, що мають у своєму складі окремі частини об'єкта (квартири, приміщення тощо).
Для коректної реєстрації права власності на нерухоме майно державним реєстраторам необхідний витяг з рішення про присвоєння адреси, що підтверджує присвоєння адреси, зокрема, саме тій окремій частині об'єкта (квартирі у багатоквартирному житловому будинку, офісному чи вбудовано- прибудованому приміщенню, гаражу, машиномісцю), що реєструється. Таким чином, рішення про присвоєння адреси, наприклад, багатоквартирному житловому будинку без зазначення переліку окремих частин об'єкта, не дає можливості підтвердити законність створення об'єкту нерухомого майна та коректність присвоєної йому адреси.
Враховуючи викладене, у разі наявності рішень про присвоєння адреси, що прийняті з 01.12.2020 без визначення переліку окремих складових у складі об'єкта, рекомендуємо внесення змін до таких рішень на підставі даних, визначених відповідно до положень частини четвертої статті 263 Закону.