29-08-202214:39

Щодо державної реєстрації нормативно-правових актів військових адміністрацій

Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану»    (далі – Закон) для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 68 «Про утворення військових адміністрацій» утворено обласні, Київську міську та районні військові адміністрації, як тимчасові державні органи.

У зв’язку з тим, що Закон не містить безпосередніх норм щодо державної реєстрації нормативно-правових актів військових адміністрацій на практиці інколи виникають питання щодо цього.

Спробуємо розібратися.

Частиною четвертою статті 4 Закону передбачено, що у разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військових адміністрацій їх статусу набувають відповідно районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу начальників відповідних військових адміністрацій.

Тобто, військові адміністрації утворюються на базі відповідних державних адміністрацій.

Згідно з частиною першою статті 15 Закону повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Стосовно здійснення військовими адміністраціями повноважень органів місцевого самоврядування варто зазначити, що такі повноваження відповідно до частини другої статті 10 Закону можуть здійснюватися лише на підставі відповідного рішення Верховної Ради України, прийнятого за поданням Президента України, а також у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області.

В інших випадках військові адміністрації фактично діють як місцеві органи виконавчої влади, а спрямування, координацію та контроль за їх діяльністю здійснює у межах своїх повноважень Кабінет Міністрів України або відповідна обласна державна адміністрація (частина сьома статті 4 Закону).

Згідно з частиною шостою статті 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» нормативно-правові акти місцевих державних адміністрацій підлягають державній реєстрації у відповідних органах юстиції в установленому порядку і набирають чинності після реєстрації з моменту їх оприлюднення, якщо самими актами не встановлено пізнішій строк введення їх у дію.

Отже, з урахуванням комплексного аналізу норм Закону, а також Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та за відсутності підстав щодо виконання військовими адміністраціями функцій органів місцевого самоврядування, нормативно-правові акти військових адміністрацій мають подаватися на державну реєстрацію до відповідних органів юстиції.

Виключення можуть становити акти:

персонального характеру (про склад комісій, призначення на посаду і звільнення з неї, заохочення працівників тощо;

дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про затвердження положень, інструкцій та інших, що містять правові норми;

оперативно-розпорядчого характеру (разові доручення);

якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення вищестоящих органів;

спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм;

рекомендаційного, роз'яснювального та інформаційного характеру (методичні рекомендації, роз'яснення, у тому числі податкові, тощо), нормативно-технічні документи (національні та регіональні стандарти, технічні умови, будівельні норми і правила, правила спортивних змагань з видів спорту, визнаних в Україні, тарифно-кваліфікаційні довідники, кодекси усталеної практики, форми звітності, у тому числі щодо державних статистичних спостережень, адміністративних даних та інші).

 

Головний спеціаліст відділу

державної реєстрації нормативно -

правових актів Центрального

міжрегіонального управління

Міністерства юстиції (м. Київ)

С. Уфімцев