14-04-202012:53

Telegram-чат з нотаріатом: найбільш поширені питання

На початку року розпочав свою роботу Telegram-чат з питань нотаріату. У громадян виникало чимало різноманітних питань щодо роботи нотаріусів та порядку вчинення нотаріальних дій. Ми вирішили зібрали найбільш поширені, щоб надати на них комплексну відповідь.

Тож пропонуємо ознайомитися з питаннями, що найбільше цікавлять наших громадян.

Які документи необхідні для засвідчення копії документа?    

Обов’язковою є наявність оригіналу документа, копію з якого необхідно засвідчити, та документа, що посвідчують особу

Які документи необхідні для посвідчення  договору купівлі-продажу?   

При нотаріальному посвідченні договорів про відчуження житлового будинку, квартири, а також іншого нерухомого майна, що підлягає державній реєстрації, нотаріусу, крім інших документів, обов’язково  подаються документи, які підтверджують право власності на вказане майно, крім випадків коли державну реєстрацію проведено без видачі документа, що посвідчує таке право, та у передбачених законодавством випадках документи, що підтверджують державну реєстрацію прав на це майно в осіб, які його відчужують.

Чи можна записатися он-лайн на прийом до державних нотаріальних контор?

Дане питання розглядалося, але процедурно не вбачається за доцільне запроваджувати електронний запис, оскільки кожна нотаріальна дія та робота з Єдиними державними реєстрами потребують різного часового проміжку.

Які документи необхідні для оформлення довіреності на розпорядження  автомобілем? 

Документ, що посвідчує особу довірителя, довідку про присвоєнення реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційний код), свідоцтво про реєстрацію/техпаспорт на автомобіль. Крім того, особі необхідно мати інформацію про особу, яка буде її представником.

Що потрібно для того, щоб посвідчити у нотаріуса довіреність?       

Для посвідчення довіреності особа, яка має бажання її видати, насамперед має надати нотаріусу документ, що посвідчує її особу, та довідку про присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків (ідентифікаційний код). Крім того, особі необхідно мати інформацію про особу, яка буде її представником.

Як можна скасувати або змінити раніше посвідчений заповіт?     

Для того, щоб скасувати заповіт особа подає нотаріусу заяву про скасування заповіту. Справжність підпису на заяві про скасування заповіту має бути нотаріально засвідчена. Скасовуючи складений заповіт, заповідач має подати нотаріусу документ, що посвідчує його особу, та довідку про присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків (ідентифікаційний код). Крім того заповідач може скасувати чи змінити заповіт новим складеним заповітом.

На кого складається заповіт?        

Заповідач може призначити своїми спадкоємцями одну або кілька фізичних осіб, незалежно від наявності у нього з цими особами сімейних, родинних відносин, а також скласти заповіт на юридичних осіб (підприємство, установа, організація), державу, територіальні громади, тощо.

Які документи має подати особа нотаріусу для того, щоб отримати свідоцтво про право на спадщину за законом?  

Свідоцтво про право на спадщину за законом видається за заявою спадкоємців, які прийняли спадщину в порядку, встановленому цивільним законодавством. Крім заяви особа повинна подати нотаріусу: 1) документи, які підтверджують факт смерті особи після якої відкрилась спадщина, час і місце відкриття спадщини, наявність підстав для закликання до спадкоємства за законом осіб, які подали заяву про видачу свідоцтва, склад спадкового майна, на яке видається свідоцтво про право на спадщину; 2) докази родинних та інших відносин спадкоємців зі спадкодавцем; 3) документи, що підтверджують, що спадкове майно дійсно належало спадкодавцю; 4) інші документи, передбачені чиним законодавством.

Чи може особа відмовитись від спадщини?   

Спадкоємці мають право на відмову від прийняття спадщини,тобто спадкоємець за заповітом або за законом може відмовитися від прийняття спадщини протягом строку, встановленого для прийняття спадщини. Заява про відмову від прийняття спадщини подається нотаріусу державної нотаріальної контори чи приватному нотаріусу за місцем відкриття спадщини. Відмова від прийняття спадщини може бути відкликана протягом строку, встановленого для її прийняття (6 місяців).

Куди звернутись, щоб отримати спадщину?

Заява про прийняття спадщини має бути подана до державної нотаріальної контори чи до приватного нотаріуса (на вибір спадкоємця) за місцем відкриття спадщини. Місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця. Якщо місце проживання спадкодавця невідоме, місцем відкриття спадщини є місцезнаходження нерухомого майна або основної його частини, а за відсутності нерухомого майна - місцезнаходження основної частини рухомого майна. При цьому, необхідно мати на увазі, що спадщина відкривається внаслідок смерті особи або оголошення її померлою, а часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою.

Що робити, якщо пропустив строк на прийняття спадщини?   

Спадкоємці, які пропустили строк для прийняття спадщини, можуть за письмовою згодою всіх інших спадкоємців, які прийняли спадщину, подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини за місцем відкриття спадщини. Такі заяви спадкоємців мають бути викладені у письмовій формі і подані нотаріусу до видачі свідоцтва про право на спадщину. Справжність підписів спадкоємців на заяві має бути засвідчена у встановленому порядку (нотаріально). У разі відсутності такої згоди за позовом спадкоємця, який пропустив строк для прийняття спадщини з поважної причини, суд може визначити йому додатковий строк, достатній для подання ним заяви про прийняття спадщини.