19-05-202310:40

Відповідальність за корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення

Що саме розуміється під поняттям «корупція», та які наслідки настають після вчинення протиправних корупційних дій?

Пропонуємо глянути на це поняття саме крізь призму українського законодавства.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про запобігання корупції", корупція – це використання особою наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей.

Таким чином, корупційні дії, можуть проявлятися не тільки зі сторони особи, що наділена службовими повноваженнями, але й зі сторони того, хто обіцяє чи пропонує неправомірну вигоду такій особі.

В будь-якому випадку, за вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, винна особа притягується до встановленої законом відповідальності.

Звертаємо вашу увагу, що у статті 1 Закону законодавець розділяє корупційне правопорушення та правопорушення, пов’язане з корупцією.

Корупційне правопорушення – це діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 Закону, за яке законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

Правопорушення, пов’язане з корупцією – це діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

Як бачимо, залежно від вчинених протиправних дій, відповідальність за порушення антикорупційного законодавства може бути кримінальною, адміністративною, цивільно-правовою та дисциплінарною.

Наставати цивільно-правова відповідальність може виключно у випадках, якщо вчинене правопорушення спричинило негативні наслідки у вигляді заподіяння моральної чи матеріальної шкоди. Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Розділ 13-А Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за адміністративні правопорушення, пов'язані з корупцією. Це відповідальність за такі дії/бездіяльність:

- Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (стаття 1724);​​​​​​​​​

- Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків (стаття 1725);​​​​​​​​​​

- Порушення вимог фінансового контролю (стаття 1726);​​​

- Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (стаття 1727); ​Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових або інших визначених законом повноважень (стаття 1728);

- Порушення встановлених законом обмежень після припинення повноважень члена Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (стаття 1728-1);

- Невжиття заходів щодо протидії корупції (стаття 1729);

- Порушення заборони розміщення ставок на спорт, пов’язаних з маніпулюванням офіційним спортивним змаганням (стаття 1729-1);

- Порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля (стаття 1729-2).

Більшість санкцій цих статей передбачає відповідальність у вигляді штрафу від до неоподаткованих мінімумів доходів громадян, а також застосування до порушника адміністративного стягнення у вигляді конфіскації грошей, одержаних внаслідок адміністративного правопорушення, та/або права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю строком на рік. Відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.

Що ж стосується кримінальної відповідальності, повний перелік правопорушень, за які вона настає, зазначені у примітці статті 45 Кримінального кодексу України.

З них можна виділити дві основних групи: корупційні кримінальні правопорушення та кримінальні правопорушення, пов’язані з корупцією.

Корупційні кримінальні правопорушення, в свою чергу, поділяються на:

- кримінальні правопорушення, вчинені шляхом зловживання службовим становищем (ст. ст. 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410 КК України);

- безумовно корупційні правопорушення (ст. ст. 210, 354, 364, 3641, 3652, 368, 3682 , 3683, 3684, 3685, 369, 3692 КК України).

Кримінальними правопорушеннями, пов’язаними з корупцією вважаються:

- Декларування недостовірної інформації (Стаття 3662КК України);

- Неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (Стаття 3663 КК України).

Застосування такого виду юридичної відповідальності, як дисциплінарна, згаданим вище Законом України "Про запобігання корупції" передбачене як до корупційних, так і до пов'язаних із корупцією правопорушень.

На цей час підставою для застосування дисциплінарної відповідальності за вказані правопорушення є Кодекс законів про працю України і спеціальні нормативно-правові акти: дисциплінарні статути, закони для відповідних категорій службових осіб, положення тощо.

Особливістю такого виду відповідальності є те, що вирішення питання про застосування дисциплінарного стягнення до особи, винної в учиненні дисциплінарного проступку, покладено не на суд (як в інших видах юридичної відповідальності), а на керівника установи (особу, у якої правопорушник перебуває в безпосередньому підпорядкуванні по службі) і це рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності оформлюють відповідним наказом.

Крім того, частиною 2 ст. 65-1 Закону України "Про запобігання корупції" встановлено, що особа, яка вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов'язане з корупцією, однак до якої судом не застосовано покарання або на яку не накладено стягнення у вигляді позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку.