31-03-202511:07

Відповіді на питання щодо створення відокремлених підрозділів, обліку реєстраційних справ, застосування законодавчих норм у період воєнного стану та багато іншого

Державні реєстратори завжди стикаються з непростими питаннями щодо реєстраційних процедур.
Щоб допомогти їм у роботі, зібрали узагальнені відповіді на найактуальніші запити, озвучені під час навчань 26-27 березня 2025 року.
 
У цьому матеріалі – відповіді на питання щодо створення відокремлених підрозділів, обліку реєстраційних справ, застосування законодавчих норм у період воєнного стану та багато іншого.
      Корисна інформація, яка спростить вашу роботу 
1. Які особливості створення відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави?
З 03 вересня 2024 року суб’єктом, уповноваженим на державну реєстрацію створення відокремленого підрозділу, змін до відомостей про відокремлений підрозділ та припинення відокремленого підрозділу, визначено виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні,районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріусів (Закон України № 3257-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування діяльності відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави»).
Про зміни в законодавстві та питання, пов’язані з державною реєстрацією відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави докладно висвітлено листах Мін’ юсту:
-  від 30 серпня 2024 року № 122107/8.4.3/32-24 - https://surl.li/pfmodh.
-  від 11 вересня 2024 року № 125957/8.4.3/32-24 - https://surl.li/xhwekj.
2. Який порядок застосування частини третьої статті 4 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції»?
Положеннями статті 4 зазначеного Закону установлено, що проведення реєстраційних дій, пов’язаних із зміною складу засновників (учасників) та керівників юридичних осіб, що знаходяться в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення, на період проведення антитерористичної операції забороняється.
Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.
Роз’яснення законодавства з питань застосування положень частини третьої статті 4 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» у листі Мін’ юсту від 27 травня 2024 року
№ 78964/57401-19-24/8.4.3 - https://surl.li/rrxbiz.
3. Яка процедура взяття на облік реєстраційної справи в період воєнного стану у разі реєстрації змін до відомостей про юридичну особу у зв’язку із зміною її місцезнаходження?
Відповідь на це питання можна знайти у підпункті 10-3 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» від 6 березня 2022 р. № 209 (із змінами).
Так, державні реєстратори, нотаріуси, що проводили державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, фізичну особу - підприємця чи відокремлений підрозділ юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, у зв’язку із зміною їх місцезнаходження, що має наслідком пересилання реєстраційної справи, у день проведення такої реєстрації за допомогою програмного забезпечення Єдиного державного реєстру одночасно знімають її з обліку у попереднього суб’єкта державної реєстрації, що забезпечує зберігання реєстраційних справ, та беруть її на облік у відповідного нового суб’єкта.
4. Яка процедура виключення відомостей про керівника юридичної особи, відокремленого підрозділу юридичної особи з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» у зв’язку з припиненням на підставі рішення суду трудових чи цивільних відносин з відповідним роботодавцем?
Роз’яснення щодо вказаного питання у листі Мін’юсту від 21 березня 2024 року
№ 44324/8.4.3/32-24 – https://surli.cc/yosdbo.
5. Чи поширюється дія Закону України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» № 4196 від 09.01.2025 на діяльність фермерських господарств?
Закон № 4196 набрав чинності 28.02.2025, але вводиться в дію 28.08.2025 та стосується юридичних осіб, які на день введення в дію цього Закону зареєстровані в організаційно-правовій формі державного підприємства (державного комерційного підприємства, державного некомерційного підприємства, казенного підприємства), комунального підприємства (комунального комерційного підприємства, комунального некомерційного підприємства), спільного комунального підприємства, приватного підприємства, дочірнього підприємства, іноземного підприємства, підприємства об’єднання громадян (релігійної організації, профспілки), підприємства споживчої кооперації.
Таким чином, вказаний закон не змінює правове регулювання діяльності юридичної особи із організаційно-правовою формою «Фермерське господарство».