Питання-відповіді

У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ПЕРВИННОЇ ТА ВТОРИННОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ? 

Безоплатна первинна правова допомога охоплює такі види правових послуг, як:

  • надання правової інформації, консультацій і роз'яснень з правових питань;
  • складання заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім процесуальних);
  • надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації.

Вторинна безоплатна правова допомога включає:

  • захист від обвинувачення;
  • здійснення представництва інтересів осіб в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами;
  • складання документів процесуального характеру.

ХТО МАЄ ПРАВО ОТРИМАТИ ЦІ ВИДИ ДОПОМОГИ? 

Безоплатна первинна правова допомога надається кожній особі, тобто громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, в тому числі біженцям, які перебувають під юрисдикцією України.

Безоплатну вторинну правову допомогу можуть отримати:

  • малозабезпечені особи, тобто особи, середньомісячний сукупний дохід сім'ї якої нижчий суми прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, а також інваліди, які отримують пенсію або допомогу, що призначається замість пенсії, у розмірі менше двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб;
  • діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, безпритульні діти, діти, які можуть стати або стали жертвами насильства в сім'ї;
  • особи, до яких застосовано адміністративне затримання чи адміністративний арешт; підозрювані у вчиненні злочину особи, які затримані органами дізнання та слідства;
  • особи, до яких як запобіжний захід обрано взяття під варту, та особи, у справах яких відповідно до положень Кримінально-процесуального кодексу України участь захисника є обов'язковою;
  • особи, яким законами України вже закріплено право на безоплатну правову допомогу, а саме: особи, на яких поширюється дія Закону України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту» (до моменту прийняття рішення про надання статусу біженця та у разі, якщо особа оскаржує рішення щодо статусу біженця);  ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», особи, які мають особливі заслуги та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, особи, які належать до числа жертв нацистських переслідувань (стосовно питань, пов'язаних з їх соціальним захистом); особи, щодо яких суд розглядає справу про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи (протягом розгляду справи в суді); особи, щодо яких суд розглядає справу про надання психіатричної допомоги в примусовому порядку (протягом розгляду справи в суді); особи, реабілітовані відповідно до законодавства України (стосовно питань, пов'язаних з реабілітацією).

До того ж, право на безоплатну вторинну правову допомогу мають громадяни держав, з якими Україна уклала відповідні міжнародні договори про правову допомогу, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також іноземці та особи без громадянства відповідно до міжнародних договорів, учасником яких є Україна, якщо такі договори зобов'язують держав-учасниць надавати певним категоріям осіб безоплатну правову допомогу.

ЯКІ ПІДСТАВИ ДЛЯ ВІДМОВИ В НАДАННІ БЕЗОПЛАТНОЇ ВТОРИННОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ?

Відмовити особі в наданні безоплатної вторинної правової допомоги можуть у випадку, коли:

  • особа не належить до жодної з категорій осіб, які відповідно до Закону мають право на безоплатну вторинну правову допомогу;
  • особа подала неправдиві відомості або фальшиві документи з метою віднесення її до однієї з категорій осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу;
  • вимоги особи про захист або відновлення її прав є неправомірними;
  • особі раніше надавалася безоплатна вторинна правова допомога з одного і того ж питання;
  • особа використала всі національні засоби правового захисту у справі, з якої звертається за наданням безоплатної вторинної правової допомоги (у цьому випадку додається письмове роз'яснення про порядок звернення до відповідних міжнародних судових установ чи відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна).

У разі прийняття рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги особі роз'яснюють порядок оскарження рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги.

ЩО НЕОБХІДНО ДЛЯ ОТРИМАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ?

Для отримання безоплатної первинної правової допомоги необхідно надіслати або подати письмове звернення безпосередньо до приймальні. Таке звернення розглядається протягом 30 календарних днів, а у випадку, коли особа просить лише про надання правової інформації - протягом 15 календарних днів.

Якщо питання, порушене у зверненні, не належить до компетенції Міністерства юстиції, воно протягом п'яти календарних днів пересилається за належністю з одночасним повідомленням про це особи.

В приймальні також проводиться особистий прийом осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги.

Графік роботи приймальні та Порядок її роботи оприлюднюються у місцевих засобах масової інформації, а також вивішуються у приміщенні, у якому розміщена приймальня, у місцях, зручних для вільного огляду.

ХТО ЗДІЙСНЮЄ СУПРОВІД СПРАВИ ГРОМАДЯНИНА В СУДАХ?

Забезпечення здійснення представництва інтересів суб'єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу здійснюється центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Самі правові послуги безоплатної вторинної правової допомоги надають адвокати, відібрані за результатами конкурсу.

Тобто, після прийняття рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги призначає адвоката, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом.

У разі неможливості надання безоплатної вторинної правової таким адвокатом, центр укладає договір з адвокатом, включеним до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі на підставі договору про її надання.

Повноваження адвоката як захисника при провадженні дізнання, досудового слідства і в розгляді кримінальної справи в суді, для участі у розгляді справи про адміністративне правопорушення та представництва інтересів осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами підтверджуються відповідним дорученням центру.

ЯКИЙ СТАТУС ЦЕНТРІВ З НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ І ЗА РАХУНОК ЯКИХ КОШТІВ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ ЇХ ФІНАНСУВАННЯ?

Центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги є неприбутковими організаціями, користуються правами юридичної особи, мають власні бланки, печатку із своїм найменуванням. 
Вони фінансуються з Державного бюджету України, а також інших не заборонених законодавством джерел.

ЗА ЯКИМ ПРИНЦИПОМ СТВОРЕНІ ЦЕНТРИ ПО НАДАННЮ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ? 

Безоплатна первинна правова допомога є доступною для кожного, хто перебуває під юрисдикцією України. Що стосується безоплатної вторинної правової допомоги, то така допомога надається за наявності підстав, які відносять особу до суб'єкта отримання безоплатної вторинної правової допомоги (критерій малозабезпеченості або наявність певного статусу, відповідно до якого законами вже закріплено право такої особи на безоплатну правову допомогу)

Стосовно створення центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, то згідно із Законом такі центри утворюються Міністерством юстиції України при головних управліннях юстиції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Тобто в залежності від розміру адміністративно-територіальної одиниці та статистичних даних щодо кількості осіб, які підпадають під дію закону України «Про безоплатну правову допомогу» визначається кількість таких центрів.

НА КОГО ПОКЛАДЕНІ ФУНКЦІЇ ЩОДО УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ?

Відповідно до Указу Президента України № 11/2012 «Про внесення змін до Положення про Міністерство юстиції України» повноваження щодо загального управління у сфері надання безоплатної первинної правової допомоги та безоплатної вторинної правової допомоги Міністерство юстиції України здійснює за участю Центру правової реформи і законопроектних робіт, що належить до сфери його управління.

ЗА РАХУНОК ЯКИХ КОШТІВ НАДАЄТЬСЯ БЕЗОПЛАТНА ПРАВОВА ДОПОМОГА?

Відповідно до Закону фінансування безоплатної первинної правової допомоги здійснюється за рахунок видатків Державного бюджету України на утримання відповідних органів виконавчої влади, місцевих бюджетів та інших джерел, що узгоджується з видом та статусом суб'єктів надання первинної допомоги.

Фінансування ж безоплатної вторинної правової допомоги здійснюється за рахунок видатків Державного бюджету України.

ЯКИМ ЧИНОМ ОПЛАЧУЄТЬСЯ РОБОТА СПЕЦІАЛІСТІВ, ЯКІ НАДАЮТЬ ПРАВОВУ ДОПОМОГУ?

Законом України «Про безоплатну правову допомогу» передбачено що у договорі про надання безоплатної вторинної правової допомоги має визначатись обсяг правової допомоги, строк, протягом якого така допомога надається, та розмір оплати праці адвоката.

З метою реалізації Закону, визначено і нормативно-правовий акт, щодо порядку і умов укладення контрактів (договорів) з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній чи тимчасовій основі, яким також визначені і умови оплати праці адвокатів.

ПЕРВИННА ПРАВОВА ДОПОМОГА НАДАЄТЬСЯ УСІМ КАТЕГОРІЯМ ГРОМАДЯН ТІЛЬКИ З ПИТАНЬ КОМПЕТЕНЦІЇ ОРГАНУ ВЛАДИ АБО Ж З БУДЬ-ЯКОГО ІНШОГО ПИТАННЯ?

Звернення щодо надання первинної правової допомоги надсилається безпосередньо до центральних та місцевих органів виконавчої влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції.

Якщо органом, який отримав звернення про надання безоплатної первинної правової допомоги встановлено, що питання, порушені у зверненні, не належать до компетенції цього органу, таке звернення переадресовується протягом п'яти календарних днів до відповідного органу (до компетенції якого відноситься порушене у зверненні питання), про що повідомляється особа, яка подала звернення.

ЧИ ПРАЦЮЮТЬ ГРОМАДСЬКІ ПРИЙМАЛЬНІ ПРИ ОРГАНАХ ЮСТИЦІЇ?

Так, на сьогодні з метою реалізації положень Закону України «Про безоплатну правову допомогу» в частині надання безоплатної первинної правової допомоги Міністерством юстиції затверджено Порядок роботи громадської приймальні з надання безоплатної первинної правової допомоги (від 21.09.2011 року № 3047/5), яким визначено питання організації роботи правових громадських приймалень та порядок надання безоплатної первинної правової допомоги органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади.

ЧИ МОЖУТЬ ГРОМАДЯНИ ОСКАРЖИТИ ДІЇ ОСІБ, ЯКІ НАДАЮТЬ ДОПОМОГУ?

Звісно, громадяни можуть оскаржити дії чи бездіяльність осіб, які надають безоплатну правову допомогу.

Так відповідно до статті 31 Закону дії та бездіяльність посадових і службових осіб, які порушують порядок та строки розгляду звернень про надання безоплатної правової допомоги, надання неякісної правової допомоги можуть бути оскаржені в установленому законом порядку до суду та в адміністративному порядку.

Відмова органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, установи у наданні безоплатної первинної правової допомоги, службових та посадових осіб у наданні первинної правової допомоги може бути оскаржена в установленому законом порядку до суду.

Рішення Центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги можуть бути оскаржені в установленому законом порядку до суду.

Особи ж, які порушили цей Закон, несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

ЧИ НЕСЕ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ОСОБА, ЯКА НЕЗАКОННО ОТРИМАЛА БЕЗОПЛАТНУ ВТОРИННУ ПРАВОВУ ДОПОМОГУ?

Якщо надання безоплатної вторинної правової допомоги припиняється за наслідком встановлення факту подання особою завідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, що стали підставою для віднесення їх до категорій осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, такі особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

ЧИ МОЖЛИВО ЗАМІНИТИ АДВОКАТА?

Адвоката, який надає безоплатну вторинну правову допомогу, може бути замінено лише таких випадках:

  • хвороби адвоката;
  • неналежного виконання адвокатом своїх зобов'язань за умовами договору;
  • недотримання ним порядку надання безоплатної вторинної правової допомоги;
  • виключення адвоката з Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом, чи Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі на підставі договору.

Під час заміни одного адвоката іншим забезпечується безперервність надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Адвокат, який призначається на заміну іншого адвоката, зобов'язаний вжити заходів для усунення недоліків у наданні безоплатної вторинної правової допомоги, які мали місце до його призначення.

ЯК ЧИНОМ ВІДБУВАЄТСЬЯ ВІДБІР АДВОКАТІВ, ЯКІ ВІДПОВІДНО ДО ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО БЕЗОПЛАТНУ ПРАВОВУ ДОПОМОГУ» ЗАЛУЧАЮТЬСЯ ДЕРЖАВОЮ ДО НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ВТОРИННОЇ ДОПОМОГИ?

Міністерство юстиції проводить спеціальні конкурси по відбору адвокатів, які відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» залучаються державою для надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Існує відповідна нормативно-правова база, яка регламентує умови та порядок проведення таких конкурсів.

Зокрема, Кабінетом Міністрів України схвалено постанову «Про затвердження порядку і умов проведення конкурсу та вимог до професійного рівня адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної допомоги» (№ 1362).

Відповідно до цієї постанови оголошення про згаданий конкурс оприлюднюється на офіційному веб-сайті Мін'юсту, на веб-сайтах Центру правової реформи і законопроектних робіт при Мін'юсті, управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, а також розміщується в місцевих засобах масової інформації за 30 календарних днів до дати проведення конкурсу.

Конкурс полягає у перевірці теоретичних знань, практичних навичок і умінь претендента у різних галузях законодавства, досвіду з надання правової допомоги як захисника під час провадження дізнання, досудового слідства і розгляду кримінальних справ у суді, вміння правильно використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, зокрема щодо складення процесуальних документів.

За результатами конкурсу відбираються претенденти для включення їх до реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом або на тимчасовій основі на підставі договору.

З адвокатами, які успішно пройшли конкурс, укладаються контракти або договори, залежно від характеру їхньої співпраці з відповідним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги (постійного або тимчасового).

Типові форми цих контрактів та договорів, а також порядок і умови їх укладення затверджені постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку і умов укладення контрактів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі та договорів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі».

У ЯКИХ ВИПАДКАХ АДВОКАТИ ЗАЛУЧАЮТЬСЯ ТИМЧАСОВО?

У разі неможливості надання безоплатної вторинної правової допомоги адвокатом, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом, Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги укладає договір з адвокатом, включеним до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі на підставі договору про її надання.

У договорі про надання безоплатної вторинної правової допомоги зазначається обсяг правової допомоги, строк, протягом якого така допомога надається, та розмір плати.

Повноваження адвоката, з яким укладено договір про надання безоплатної вторинної правової допомоги, підтверджуються в такому ж порядку, як і для адвокатів, які залучаються на постійній основі.

ЯК ВІДСТЕЖУЄТЬСЯ ЯКІСТЬ НАДАННЯ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ?

Законом передбачено, що одним із принципів державної політики у сфері надання безоплатної правової допомоги є забезпечення якості безоплатної правової допомоги.

По-перше, адвокати, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги відбираються на основі конкурсу, результатом якого є включення до одного з Реєстрів адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом або ж на тимчасовій основі на підставі договору.

На сьогоднішній день розроблено проект наказу Міністерства юстиції України «Про затвердження стандартів якості надання безоплатної правової допомоги», відповідно до якого встановлені єдині для всіх адвокатів стандарти якості при наданні безоплатної правової допомоги.

Крім того, під час призначення адвоката враховується його спеціалізація, досвід роботи, навантаження, складність справ, у яких адвокат бере участь. А обов'язки адвоката якісно, в обсязі та у строки надавати безоплатну вторинну правову допомогу чітко визначаються договором

До адвокатів, які неналежно виконують свої зобов'язання за умовами договору та недотримуються порядку надання безоплатної вторинної правової допомоги, застосовуються заходи у вигляді виключення з Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом чи на тимчасовій основі на підставі договору, а також приймається рішення щодо заміни адвоката.