Безоплатна первинна правова допомога охоплює такі види правових послуг, як:
Вторинна безоплатна правова допомога включає:
Безоплатна первинна правова допомога надається кожній особі, тобто громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, в тому числі біженцям, які перебувають під юрисдикцією України.
Безоплатну вторинну правову допомогу можуть отримати:
До того ж, право на безоплатну вторинну правову допомогу мають громадяни держав, з якими Україна уклала відповідні міжнародні договори про правову допомогу, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також іноземці та особи без громадянства відповідно до міжнародних договорів, учасником яких є Україна, якщо такі договори зобов'язують держав-учасниць надавати певним категоріям осіб безоплатну правову допомогу.
Відмовити особі в наданні безоплатної вторинної правової допомоги можуть у випадку, коли:
У разі прийняття рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги особі роз'яснюють порядок оскарження рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги.
Для отримання безоплатної первинної правової допомоги необхідно надіслати або подати письмове звернення безпосередньо до приймальні. Таке звернення розглядається протягом 30 календарних днів, а у випадку, коли особа просить лише про надання правової інформації - протягом 15 календарних днів.
Якщо питання, порушене у зверненні, не належить до компетенції Міністерства юстиції, воно протягом п'яти календарних днів пересилається за належністю з одночасним повідомленням про це особи.
В приймальні також проводиться особистий прийом осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги.
Графік роботи приймальні та Порядок її роботи оприлюднюються у місцевих засобах масової інформації, а також вивішуються у приміщенні, у якому розміщена приймальня, у місцях, зручних для вільного огляду.
Забезпечення здійснення представництва інтересів суб'єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу здійснюється центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Самі правові послуги безоплатної вторинної правової допомоги надають адвокати, відібрані за результатами конкурсу.
Тобто, після прийняття рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги призначає адвоката, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом.
У разі неможливості надання безоплатної вторинної правової таким адвокатом, центр укладає договір з адвокатом, включеним до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі на підставі договору про її надання.
Повноваження адвоката як захисника при провадженні дізнання, досудового слідства і в розгляді кримінальної справи в суді, для участі у розгляді справи про адміністративне правопорушення та представництва інтересів осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами підтверджуються відповідним дорученням центру.
Центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги є неприбутковими організаціями, користуються правами юридичної особи, мають власні бланки, печатку із своїм найменуванням.
Вони фінансуються з Державного бюджету України, а також інших не заборонених законодавством джерел.
Безоплатна первинна правова допомога є доступною для кожного, хто перебуває під юрисдикцією України. Що стосується безоплатної вторинної правової допомоги, то така допомога надається за наявності підстав, які відносять особу до суб'єкта отримання безоплатної вторинної правової допомоги (критерій малозабезпеченості або наявність певного статусу, відповідно до якого законами вже закріплено право такої особи на безоплатну правову допомогу)
Стосовно створення центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, то згідно із Законом такі центри утворюються Міністерством юстиції України при головних управліннях юстиції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Тобто в залежності від розміру адміністративно-територіальної одиниці та статистичних даних щодо кількості осіб, які підпадають під дію закону України «Про безоплатну правову допомогу» визначається кількість таких центрів.
Відповідно до Указу Президента України № 11/2012 «Про внесення змін до Положення про Міністерство юстиції України» повноваження щодо загального управління у сфері надання безоплатної первинної правової допомоги та безоплатної вторинної правової допомоги Міністерство юстиції України здійснює за участю Центру правової реформи і законопроектних робіт, що належить до сфери його управління.
Відповідно до Закону фінансування безоплатної первинної правової допомоги здійснюється за рахунок видатків Державного бюджету України на утримання відповідних органів виконавчої влади, місцевих бюджетів та інших джерел, що узгоджується з видом та статусом суб'єктів надання первинної допомоги.
Фінансування ж безоплатної вторинної правової допомоги здійснюється за рахунок видатків Державного бюджету України.
Законом України «Про безоплатну правову допомогу» передбачено що у договорі про надання безоплатної вторинної правової допомоги має визначатись обсяг правової допомоги, строк, протягом якого така допомога надається, та розмір оплати праці адвоката.
З метою реалізації Закону, визначено і нормативно-правовий акт, щодо порядку і умов укладення контрактів (договорів) з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній чи тимчасовій основі, яким також визначені і умови оплати праці адвокатів.
Звернення щодо надання первинної правової допомоги надсилається безпосередньо до центральних та місцевих органів виконавчої влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції.
Якщо органом, який отримав звернення про надання безоплатної первинної правової допомоги встановлено, що питання, порушені у зверненні, не належать до компетенції цього органу, таке звернення переадресовується протягом п'яти календарних днів до відповідного органу (до компетенції якого відноситься порушене у зверненні питання), про що повідомляється особа, яка подала звернення.
Так, на сьогодні з метою реалізації положень Закону України «Про безоплатну правову допомогу» в частині надання безоплатної первинної правової допомоги Міністерством юстиції затверджено Порядок роботи громадської приймальні з надання безоплатної первинної правової допомоги (від 21.09.2011 року № 3047/5), яким визначено питання організації роботи правових громадських приймалень та порядок надання безоплатної первинної правової допомоги органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади.
Звісно, громадяни можуть оскаржити дії чи бездіяльність осіб, які надають безоплатну правову допомогу.
Так відповідно до статті 31 Закону дії та бездіяльність посадових і службових осіб, які порушують порядок та строки розгляду звернень про надання безоплатної правової допомоги, надання неякісної правової допомоги можуть бути оскаржені в установленому законом порядку до суду та в адміністративному порядку.
Відмова органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, установи у наданні безоплатної первинної правової допомоги, службових та посадових осіб у наданні первинної правової допомоги може бути оскаржена в установленому законом порядку до суду.
Рішення Центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги можуть бути оскаржені в установленому законом порядку до суду.
Особи ж, які порушили цей Закон, несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.
Якщо надання безоплатної вторинної правової допомоги припиняється за наслідком встановлення факту подання особою завідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, що стали підставою для віднесення їх до категорій осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, такі особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.
Адвоката, який надає безоплатну вторинну правову допомогу, може бути замінено лише таких випадках:
Під час заміни одного адвоката іншим забезпечується безперервність надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Адвокат, який призначається на заміну іншого адвоката, зобов'язаний вжити заходів для усунення недоліків у наданні безоплатної вторинної правової допомоги, які мали місце до його призначення.
Міністерство юстиції проводить спеціальні конкурси по відбору адвокатів, які відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» залучаються державою для надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Існує відповідна нормативно-правова база, яка регламентує умови та порядок проведення таких конкурсів.
Зокрема, Кабінетом Міністрів України схвалено постанову «Про затвердження порядку і умов проведення конкурсу та вимог до професійного рівня адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної допомоги» (№ 1362).
Відповідно до цієї постанови оголошення про згаданий конкурс оприлюднюється на офіційному веб-сайті Мін'юсту, на веб-сайтах Центру правової реформи і законопроектних робіт при Мін'юсті, управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, а також розміщується в місцевих засобах масової інформації за 30 календарних днів до дати проведення конкурсу.
Конкурс полягає у перевірці теоретичних знань, практичних навичок і умінь претендента у різних галузях законодавства, досвіду з надання правової допомоги як захисника під час провадження дізнання, досудового слідства і розгляду кримінальних справ у суді, вміння правильно використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, зокрема щодо складення процесуальних документів.
За результатами конкурсу відбираються претенденти для включення їх до реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом або на тимчасовій основі на підставі договору.
З адвокатами, які успішно пройшли конкурс, укладаються контракти або договори, залежно від характеру їхньої співпраці з відповідним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги (постійного або тимчасового).
Типові форми цих контрактів та договорів, а також порядок і умови їх укладення затверджені постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку і умов укладення контрактів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі та договорів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі».
У разі неможливості надання безоплатної вторинної правової допомоги адвокатом, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом, Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги укладає договір з адвокатом, включеним до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі на підставі договору про її надання.
У договорі про надання безоплатної вторинної правової допомоги зазначається обсяг правової допомоги, строк, протягом якого така допомога надається, та розмір плати.
Повноваження адвоката, з яким укладено договір про надання безоплатної вторинної правової допомоги, підтверджуються в такому ж порядку, як і для адвокатів, які залучаються на постійній основі.
Законом передбачено, що одним із принципів державної політики у сфері надання безоплатної правової допомоги є забезпечення якості безоплатної правової допомоги.
По-перше, адвокати, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги відбираються на основі конкурсу, результатом якого є включення до одного з Реєстрів адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом або ж на тимчасовій основі на підставі договору.
На сьогоднішній день розроблено проект наказу Міністерства юстиції України «Про затвердження стандартів якості надання безоплатної правової допомоги», відповідно до якого встановлені єдині для всіх адвокатів стандарти якості при наданні безоплатної правової допомоги.
Крім того, під час призначення адвоката враховується його спеціалізація, досвід роботи, навантаження, складність справ, у яких адвокат бере участь. А обов'язки адвоката якісно, в обсязі та у строки надавати безоплатну вторинну правову допомогу чітко визначаються договором
До адвокатів, які неналежно виконують свої зобов'язання за умовами договору та недотримуються порядку надання безоплатної вторинної правової допомоги, застосовуються заходи у вигляді виключення з Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом чи на тимчасовій основі на підставі договору, а також приймається рішення щодо заміни адвоката.